A 4-a lege a mecanicii. Auto.

În 93 ei aveau un Opel Vectra 1,6 benzină cu geamuri electrice. Nou!
În 93, când majoritatea cetățenilor din oraș fugăreau gazele cu arcul prin preerie.

În 93…

Doctorii și șefii de la marile restaurante/magazine comuniste aveau maxim Dacia 1410 Sport. Singura mașină străină din oraș era a unui profesor de fizică, care lucrase în Maroc, într-un schimb de experiență făcut de comuniști. Și din toți banii își luase un Opel Kadet de 16 ani. Și care fugise în Ungaria înainte de revoluție. Fără mașină. Bănuiesc că ar fi bătut la ochi…

Roșie. Un roșu absolut incredibil. Și avea climă. Ah, uitasem, avea climă.

Cetățenii ăștia veniseră din Germania cu un Opel Vectra NOU. Se repatriaseră cum ar veni…

Nu cred că astăzi, la mintea pe care o au cetățenii acum, vreo mașină ar putea smulge mai multe oftaturi, gemete de plăcere, cruci și scuipături în sân, decât mașina aia… Era senzația orașului. Leșinau adolescentele când o vedeau…

Eu îi cunoscusem pe cetățeni pentru că lucram la un nene, care era prieten cu ei. De familie, așa se zicea atunci. Erau prieteni de familie…

Doar că mașina avea o problemă. La frânare. De nouă. Deh, Opel ziceau cunoscătorii, un Mercedes nu s-ar fi stricat…

Cum mergeau ei așa pe drum, cu mininăția de mașină NOUĂ, dacă puneai frână brusc, agregatul făcea un zgomot infernal. Ceva la cutia de viteze sau la planetare se rupea. Pușca. Pleznea. Absolut îngrozitor.

Pentru că nu se putea circula cu mașina în starea aia, au dus agregatul la specialist.

Gabi, mecanicul. Un băiat  curajos care făcea și mașini mai ciudate. Adică și altceva în afară de Aro și Tv. Nu avea multă școală dar era isteț. Și avea și un dram de noroc… Și mult tupeu. Ca orice mecanic de succes.

Deci au dus mașina la specialist. Au făcut o tură împreună cu omul, i-au arătat care-i problema, au urcat-o pe rampă, s-a băgat specialistul sub ea a șezut el acolo vreo 2 ceasuri, a desfăcut niște șuruburi, a strâns alte șuruburi și la un moment dat a dat un verdict: rulmenții de pe față!

-Clar! Toți cetățenii implicați au aprobat diagnosticul. Era la mintea cocoșului. Numai rulmenții puteau să facă așa!

-Totuși, să se ducă rulmenții la o mașină nouă? La Aro nu-i schimbi niciodată! Ce treabă-i asta? au comentat niște mecanici amatori

Bun. Au comandat în Germania un set nou de rulmenți. I-au comandat din Vișeu, din orașul în care mai exista centralistă la poștă. Adică o doamnă fără de care nu puteai suna nici măcar în Sighet. Vorbeai cu ea, îi dădeai numărul și ea te suna când puteai vorbi… Știu că nu poți să înțelegi…

Rulmenții au venit într-o lună. I-au dus la Gabi, ăla a urcat mașina pe rampă, a schimbat rulmenții. Au mers cu mașina în probă, lucru dracului, aceeași problemă!

-Nu se aude la fel, zice, Gabi specialistul! Rulmenții au fost, dar mai e ceva!

– Clar! Nu se aude la fel! Știe el specialistul ce face! s-au auzit niște voci din public.

Mașina pe rampă, verificări, ciocănituri, strânge al meu niște șuruburi, mai desface alte șuruburi, iese după vreo 3 ore de sub utilaj: planetarele! Astea-s de vină! Planetarele și rulmenții puteau fi, dar am zis să luăm rulmenții întâi că-s mai ieftini…

– Clar! Planetarele-s frate! Știe omul meserie! Au comentat chibiții care ședeau pe margine.

-Cum să se ducă, măi frate, planetarele așa cu una cu două? Păi eu la Olcit am niște planetare luate de la alt Olcit care a luat foc și merg brici! a simțit nevoia să întrebe un inginer excentric de provincie…

Mai trec 2 luni peste minunata urbe, vin planetarele din Germania. Nu mai trebuie să-ți spun că fuseseră o căciulă de bani… Adică, sper că nu mai trebuie să-ți spun…
Duc oamenii mașina la specialist, se scufundă al meu în ea și după o operație care durează vreo 6 ore, planetarele se înlocuiesc cu succes. Se trece la un test mașina face același zgomot infernal la frânare.
-Nu se aude la fel ca prima oară, zice, Gabi specialistul! Rulmenții au fost, planetarele au fost și ele de vină, dar mai este ceva!
– Clar nu se aude la fel! Știe Gabi ce face, doar e mecanic vechi! Dacă el nu știe, cine ar putea să știe? Nu? strigă suporterii din peluză…
Se duce mașina din nou pe rampă. Gabi se azvârle în luptă, bate cu ciocanul, strânge și desface șuruburi, unge chestii, măsoară, testează, analizează. Și după alte 4 ore de luptă cu demonii mecanicii, iese al meu victorios în lupta cu mecanica germană: Discurile de frână au un defect! Trebuie să le luăm la strung!
-Da mă! Discurile de frână erau! Au niște șănțulețe mici care provoacă vibrații la frânare! Și de aia s-au dus și rulmenții și planetarele! De la vibrațiile alea! Exclamă ușurați cetățenii care asistau la operație.

-Astea-s discuri de frână?! Pe rabă am discurile de frână din 87 de când am venit în oraș și merg brici, zice un bărbat din public…
Se dau jos discurile și se duc la nea Fane, de la Atelierul Mecanic al Intreprinderii Forestiere, care aveau un strung cu comandă numerică. Face nea Fane niște reglaje plus minus 2 microni, frezează, rectifică, îndreaptă, șlefuiește face discurile  oglindă. Se readuc discurile de la specialist se montează pe mașină, se iese în probă. Se pune frână brusc, mașina pușcă, turuie, urlă, rage, dă să se rupă-n două!
Se urcă din nou atelajul pe rampă. Gabi mecanicul, cu moralul la fel de ridicat ca al lui Iisus când s-a urcat pe cruce, plonjează din nou sub instalație. Mai șede el vreo 2 ore, apoi iese, tăt ulei și vaselină și exact ca în Regele Leu prezintă discurile de frână cetățenilor care făceau galerie în curtea atelierului:

-Discurile-s proaste! S-au defectat la prima frânare. Nea Fane le-a făcut ca noi, dar pentru că la Opel se folosește oțel de proastă calitate, că e o mașină ieftină, cum am apăsat frâna s-au ovalizat din nou! La Mercedes nu se întâmplă din astea!

-Clar! Calitate de căcat! Eu la Dacie am discurile de 12 ani și merg brici! V-a trebuit Opel, zice un cetățean dând a lehamite din mână. Scuipă, demonstrativ în direcția mașinii și pleacă, supărat la o țuică…

La momenul ăla, Opelul era cea mai blamată mașină din orășel.

Era dată ca exemplu negativ:

”În viață trebuie să sădești un pom, să faci un copil, să construiești o casă și să nu-ți iei un Opel.”

Sau ca blestem:

”Să dea Dumnezo să ai numa Opeluri tătă viața ta!”

Sau în glumă:

”dacă n-ai ce face cu banii îți iei Opel…  ”

După alte 4 săptămâni au venit și discurile de frână. S-au montat noaptea, pe ascuns, că deja le era rușine și celor care aveau mașina și mecanicului să mai lucreze la mașina aia ziua… Au ieșit cu mașina în probă. Aceeași problemă. Mașina făcea la fel. Era o disperare în aer, de nu pot să-ți povestesc. Un blestem, ceva. O vrăjitorie. Ceva necurat…

N-au avut ce să facă. Au dus mașina la un sevice Opel în Germania.

Mașina nu avea nimic. Adică avea.

Avea ABS.

Și așa în Vișeu a apărut a 4-a lege a mecanicii auto:

”dacă troncăne, nu-i musai să fie stricată. S-ar putea să aibă ABS”

 

15 comentarii la „A 4-a lege a mecanicii. Auto.”

  1. Aproape 25 de ani mai tarziu e fix aceeasi problema. O confirm eu la Opelu’ nevestei care evident voia sa schimam rulmentii, planetarele si discurile ca sa nu mai faca…

  2. sa vezi anul trecut cand si-a luat socru-meu logan nou cu asr si esp … si i se aprindeau constant niste beculete pe bord … blesteme, masina stricata, buba mare! a durat vreo 2 beri si 1 ora pana a inteles el si am reusit eu sa ii explic exact cum sta treaba… si in ziua de azi (dupa vreo 5 luni) tot nu s-a obisnuit cu beculetele alea!

  3. Haa… am avut si eu Opel, norocul meu, era fara ABS.. Cu troncanitul,mai putea fi de la ceva…Stiu eu pe unul care a mers pana in Germania, fara placute de frana(adica erau fizic,dar…fer-pe-fer..)…Pe la 140 nu indraznea sa puna frana decat foarte din vreme,usurel, sa vezi trepidatii..La service in Germania (unde l-a dus gazda,ca-i mirosea prin curte a ..ceva ars..),mecanicii s-au cam crucit, credeau ca a fost adusa pe platforma,cumva…Erau albastre discurile alea,nici discuri nu mai prea erau la forma.. normal ca le-au schimbat imediat cu placute noi cu tot..Vreo 200 euro, cred ca acasa ieseam mai scump..plus ca le strujeau ei, meseriasii nostri..Le am de vreo 60.000 de km ,inca nu trepideaza nimic…e drept ca merg ,asa prudent, 70-110, cu ochii pe kilometraj, de teama ,,pandacilor,,..Mananca si ei o paine, sa stiti ca unii sunt chiar aproape de rasa umana…Acum cateva zile mi-au luat carnetul,pe bune, pentru o ,,teoretica,, neacordare de prioritate la pietoni, filmata cu doua masini….Cum eram foarte sigur pe mine, pietonul in cauza nu pusese piciorul pe zebra (iubitor de animale,probabil..), le-am imprumutat carnetul si talonul, si-au analizat ei filmarile vreo ora si..m-au sunat ,cu scuze pentru eroare, m-au cautat la serviciu si mi-au inapoiat cele necesare…Probabil ca i-am convins si cu fraza mea celebra: -Ma mir, eu chiar sunt foarte atent, am carnet din 1995,si inca nici o amenda,accident,nimic,puteti vedea…! Dac-ar sti ei ca am inceput cu un Wartburg,pe care, incepator fiind (carnetul nou-nout l-am primit prin posta in Germania..)l-am adus pe roti, din nordul Germaniei pana acasa, prin Cehia, vreo 1800 km, fara pauze de cafea,in 3 zile, ce-i drept !!..Bine,nu eram singur, era cu mine sotia insarcinata in 6 luni,si un cumnat,ambii fara carnet ! De parca eu aveam vechime..Oricum ,eram dotati tehnic, aveam o cheie de bujii,galbena ca si masina..

  4. Cand m-am nascut tata avea Opel, am deschis ochii in meserie pe Opel. Prima mea masina a fost Opel,si a doua ,si a….. tot Opel. Am 52 ani , 33 ani de soferie si acum am tot Opel. Recoman din suflet o masina ieftina, fiabila,rezistenta ,adica ceva foarte bun OPEL.

  5. din pacate m-am prins ca era vorba de ABS cand au hotarat sa comande planetare. pacat, as fi vrut sa citesc toata poveste cu aceeasi pofta.

  6. Aste e cum e..dar am asistat la exact o scena de genul in 2003-2004. Cu un Golf 4…la prima frana mai violenta, hai cu ea pe rampa sa vedem ce s-a rupt…si verificat cateva ore bune pana au ajuns la verdict..bolnava de ABS.

  7. Salut. Prin 97 facusem 18 ani si primisem cadou de la ai mei opel ascona din 83 berlina, alba, spoilere kit mattig interior semi piele maro, trapa, servo…faceam scoala de soferi …dar aveam sofer…pana intr-o zi ma manaca si o bag intr-un copac…ei…ai mei na asta e masina care ai vrut-o asta e…11 luni frate dute la liceu , dupa amiaza reparatii la masina…si am pus-o la punct…ideea e ca masina aceea a fost de suflet a mai stat 10 ani la mine si a fost si cap de coloana la nunta…intre tip avusesem si un opel manta…si nu sunt gunoaie cum cred unii ca pe platformele lor tehnice sau scos si cielo, espero, chevrolete, …

  8. Pingback: Zelist Blog » Blog Archive » Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri, in perioada 03 – 09 aprilie 2017?

  9. Gata, ne-am hotarat! Mihai era cat pe ce sa cumpere un Opel Grand Land nou de la reprezentanta, renuntam cautam altceva, nu o sa stam cu ea in service.

scrie! :)) simplu. cu contul de Wp, Fb sau Tw

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.