Am mers la școală într-o dimineață în care erau -27 de grade afară. Duceam cu mine, ca în fiecare zi de iarnă, o plasă de lemne. Toți elevii de la școala noastră duceau lemne. Pentru că aveam sobe în clasă, iar școala nu avea bani.
Noi făcem și focul. Prin rotație un elev aducea o plasă de surcele. Dacă el se îmbolnăvea sau din cauza zăpezii nu putea ajunge la școală, aveam în dulapul din spatele clasei 2 plase pline de surcele. De rezervă. Nu aveam petrol sau benzină. Nu se găseau. Aveam în schimb lac de mobilă, pe care tatăl unui coleg îl fura de la o fabrică din apropiere.
Primele 2 ore, până se dezmorțea puțin aerul din clase citeam. Nu putea nimeni să scrie nimic. Îți înghețau degetele…
De două ori pe săptămână aveam ore de la 7. Școala era 6 zile pe săptămână. Da. Și sâmbăta.
Într-o iarnă a nins atât de mult încât zăpada ajunsese la 3 metri înălțime. Prin oraș era un tunel, prin care circula doar salvarea. Tot orașul era paralizat. Nu și școala. Am mers în fiecare zi la școală.
Făceam atelier de 2 ori pe săptămână, prin rotație. Băieții munceau diverse chestii, fetele coseau fețe de masă, huse de cataloage sau făceau plăcinte. Școala avea o mică bucătărie și vindeau plăcinte elevilor. Aveam și o mică seră care trebuia îngrijită și de unde se vindeau flori.
De 2 sau 3 ori pe săptămână avem consultații. O dată pe lună, prin rotație, 4 sau 5 elevi mergeau la Casa de copii ca să-i ajute pe colegi să-ți facă temele.
Seara se oprea curentul de la 7 la 8. În fiecare seară. Iarna, învățam la lumina felinarului.
Când ieșeam de la școală, mergeam o tură prin oraș. Dacă era coadă ne puneam 4-5 la coadă, unul se ducea să vadă ce urma să se vândă acolo, apoi fugea acasă și dădea alarma. Mamele veneau cu banii iar noi plecam către casă.
Orice greșeală era pedepsită imediat și fără menajamente. Majoritatea profesorilor aveau metode preferate de a pune elevii la respect. Castanele în creștetul capului, pumnul în falcă, palma peste față, liniarul peste degete, trasul de perciuni sau urechi, radiera trecută apăsat prin păr sau loviturile cu arătătorul în palmă erau ceva obișniut.
Ce spuneau părinții: Sigur ai făcut tu ceva! nu te-a bătut Tovarășul profesor fără motiv…
Nota 7 era o rușine. Notele sub 5 erau catastofă. Și se pedepseau. La fel cum se pedepsea lipsa temelor sau intratul cu întârziere la ore. Absențele erau aproape inexistente. Cei care aveau 10-15 absențe într-un trimestru erau exmatriculați. Nici asta nu era bine, pentru că intervenea poliția. Învățământul de 10 clase era obligatoriu. Și legea pe vremea aceea era lege…
Aveam niște manuale ponosite pe care le cârpeam tot anul pentru că trebuia să le predăm înapoi la școală. Fiecare elev semna un tabel unde era trecută starea manualelor primite. Dacă le stricai, părinții tăi trebuiau să le plătească. Asta nu era bine… deloc..
Am avut o copilărie grea. Nu doar eu. Toată generația mea…
Dar nu imi amintesc nici un copil cu ADHD. Sau alte boli care l-ar fi împiedicat să învețe. Nimeni nu se scuza că nu și-a făcut tema pentru că a curățat zăpadă toată noaptea ca să nu i se rupă acoperișul. Pentru că nu interesa pe nimeni,. Trebuia să înveți. Erai obligat. Cu vorba bună, cu bătaia, cu amenințări. Trebuia să înveți.
Ar mai fi multe de povestit.
Ideea, dragii mei e că ar trebui să vă puneți pe învățat. Indiferent de ce spun profesorii voștri sau de ce spun părinții voștri. Știu o să îmi spuneți că învățați prostii. Da. e adevărat. Și noi le-am învățat. Și le-am uitat…
Dar e singura modalitate să vă faceți creierul să funcționeze. Să-l puneți la treabă. Să-l porniți. Să-i dați provocări noi. În fiecare zi. E foarte important. Să vă antrenați creierul să gândească!
O să vedeți mai încolo care e diferența dintre oamenii care fac bani folosindu-și creierul și cei care dau la lopată 10 ore pe șantier… O să vedeți…
Și dacă ai citit până aici și ești elev, te provoc. Plânge-te că nu ți-au luat ai tăi iPhone 5s. Auriu. Te rog! Plânge-te!
Horor!
articol outdated.. a aparut iphone 6 Plus 🙂
Parca e scrisa de mine povestioara asta!!! E adevarat fiecare cuvant! In plus pot spune ca se pedepsea la scoala si necuviinta sau lipsa de respect. Dirigintele nostru a impus baietilor ca in fiecare pauza sa ia fiecare cate o haina de fata de pe cuier si sa o ajute sa la imbracat:; abia dupa ce fetele ieseau din clasa aveau voie sa iasa baietii. Ne verifica si doamne fereste sa fi vazut vreun baiat inghesuindu-se la usa, ca automat perciunii i se ridicau la cer si primea si niste castane de pomina! Exemplele ar putea continua, insa articolul m-a uns pe suflet si sa nu o lungesc!
Nu imi este dor de vremurile acelea….cred ca toti avem sechele din acele vremuri.
Pingback: Te rog, plange-te! | strumfiiveseliIIA
Pingback: AMINTIRI | Blogul clasei a IV-a B
Pt.mulți pare literatura SF.Pt.noi e o realitate…
Imi amintesc de zilele acelea foarte bine si sincer daca atunci poate vedeam lucrurile putin exagerate acum imi dau seama ca profesorii au stiut ei ce fac si le multumesc.mi-a placut disciplina de mica poate de aceea nu inteleg destrabalarea asta care e in ziua de azi.elevii nu mai sunt elevi profesorii nu mai sunt profesori.azi nu poti sa le mai aplici corectii ca suna la protectia copilului sau te ameninta ca se omoara.nu mai au respect de profesori ba mai rau ii si injura, iar parintii le iau apararea fara sa se intrebe ca poate copilul a gresit cu ceva.azi daca intri intro scoala nu mai vezi uniforme Codite impletite, vezi fuste scurte de li se vad toate ,gene false;extensii si gel pe unghii….ca na sa fie fetele fashon…ca doar e democratie.per ansamblu sa dus pe apa sambetei buna crestere si respectul de sine.copii snt viitorul tarii..asa se zice dar cu ce vad in jur imi este cam greu sa vad un viitor mai stalucit pt tara asta.nu vreau sa ma intelegeti gresit mai snt si copii care au cei 7 ani de acasa si isi dau interesul sa faca ceva dar aproape ca nu se vad in multime.dragii mei luati aminte sa fii om e lucru mare asa ca incercati sa fiti oameni.
Se vad copii care au 7 ani de acasă, sunt tocmai fetele care la 16 ani nu ai gene false și extensii pentru că au primit increderea necesară în ele de acasă. Sunt băieții care nu țin neapărat să aibe iPhone sau yphone pentru că au înțeles ideea că unele telefoane sunt proiectate sa fie folosite de oamenii de afaceri care-și fac tranzacțiilor bancare din mașina, știu că nu au nevoie de un telefon care-ti fotografiază și părul din nas de la 10 m distanta, atâta timp cât nu sunt atrași de artă fotografică. Acei copii au avut părinți, ceilalți au avut părinții la „serviciu”și au primit în loc de dragoste și educație, au primit prostii (bani de extensii și gene false și farduri de la 14 ani la fete și telefoane de ultimă generație și bani de țigări și alte tâmpenii – la băieți).
Dezinformare și manipulare! Lăsati elevii sa-si vada de școală !Plânge-te la …vot ! Asta am votat ,asta avem , tovarasi !
Ps. Nu,nu sunt răutăcios !
Ba eu imi amintesc de copilul cu ADHD sau ce o fi avut el.
Stiu ca era trist mereu si daca il suparai, tipa. Stiu ca daca lua note mici, il batea acasa. Si lua note mici. Pentru ca era altfel si pentru ca intr-o clasa de 40 si de copii, doar el si inca vreo doi, de fiecare data mai saraci, erau altfel. Si pentru ca erau altfel, trebuiau pedepsiti. Cum altfel? Cu note mici si cu bataie, acasa si la scoala. Ce-o fi ajuns de el, nu stiu. Scoala o ura si nimeni nu se preocupa sa fie altfel. Nici invatatoarea care ne-a intrebat pe toti ce sunt mama si tata iar pe el l-a mutat in ultima banca, singura banca in care stateau 3 copii in loc de 2, pentru ca nu era loc in clasa… Nici copiii, care au urmat exemplul si l-au ignorat sau au ras de el.
Si da, sunt convinsa ca a ajuns „bine” pentru ca a facut scoala in comunism. In frig. In bezna.
Nu ma plang si nu il plang. Dar nici nu incurajez bataile cu pumnul in piept de tipul acesta, „pe vremea mea”. Era rau, era greu si erau consecinte. Daca tu ai fost mai norocos si nu le-ai vazut, nu inseamna ca nu erau. Pentru nostalgici recomand excursii in Coreea de Nord.
eu n-am fost norocos deloc. daca nu ma crezi citeste asta: https://gaben.ro/2016/01/17/aveti-5-minute-sa-vorbim-despre-educatia-cu-bataia/
CE M-A INVATAT SCOALA?
Clasele 1-4, gimnaziu, liceu, facultate, master si doctorat unii.
Astea sunt etapele care ne mananca cel putin 16 ani din viata. In ziua de azi aproape toata lumea face o facultate, 3 sau 4 ani. Cu anii anteriori se aduna undeva la 15-16 ani de “activitate” prin institutiile de invatamant.
Sa analizam o retrospectiva a unui deceniu jumate…ani din tinerete – ani in care se spune ca am fost educati. Sa vedem randamentul.
Sa o luam cu inceputul clasele primare.
Clasele 1-4 sunt acelea in care inveti lucrurile de baza, sa citesti, sa scrii, sa faci calcule elementare.
Stiam de acasa sa citesc si sa scriu, dinainte sa merg la scoala. Faceam calcule de placere, calcule ce unii nu le fac nici in clasa a 5-a.
Sunt chestii care se pot invata in cateva saptamani. Depinde si de intelect si de dedicatie.
In scoala romaneasca in primul an , ti se pune abecedarul in fata si stiloul in mana dreapta. In caz ca esti stangaci din nastere, trebuie sa fii dezvatat de acest ” obicei prost”. Ti se da peste mana si ti se pune cu forta stiloul in mana dreapta…
Tot in primele zile de scoala se fac ierarhiile. Cei care sunt mai pupincuristi ” ascultatori”, sunt pusi in bancile din fata. Cei care fac ceea ce li se zice. Cei mai neastamparati, cei care poate fac altceva cu betisoarele alea de plastic, sunt certati si pusi in ultima banca. Sunt priviti ca niste paria. Ca mna, si “doamna” invatatoare este un instrument menit sa produca sclavi ai societatii fara creativitate si usor de supus.
Manualele lasa de dorit. Sunt plictisitoare si greu de abordat. Clasele de multe ori au un aspect obscur si inchis. Nu vezi elevi in primii ani care se trezesc de placere dimineata spre scoala.
De obicei programul zilnic de scoala are intre 4 si 6 ore, cu pauze de cate 10 minute. Apare monotonia. Te uiti cu pofta la ceas si parca ai muta cu mana minutarul odata sa auzi cum suna clopotul ce iti da drumul la cateva minute libere. Libere in caz ca ti-ai facut temele. Daca nu trebuie sa stai sa le copiezi de la cei care isi dedica si din timpul de dupa ore ” studiilor”.
Intre clasa a 4-a si a 5-a de obicei este un prag care te indreapta spre clase cu un anumit specific. De obicei sunt clase de matematica, de romana, de informatica etc.
Invatatoarele te canalizeaza spre una sau alta, binenteles fara sa te fi analizat inainte. Ce conteaza ca tu ai avea aptitudini spre muzica, sa zicem. Nu ! Te duci la matematica.
Urmeaza gimnaziul. Aici cam acelasi lucru. Aceeasi mancatorie, aceleasi linguseli. Doar ca mai multa toceala. Si nu e un singur pedagog. E cate unu’ pentru fiecare materie.
Materiile sunt putin mai diversificate, dar ghidate dupa aceeasi programa nasoala , conceputa de Ministerul Invatamantului.
Sa luam cateva materii…
La limba romana, dai de gramatica si de opere literare, de personaje si cacaturi de poezii.
Ce conteaza ca tu ai vrea sa citesti jules Verne…profa iti spune ca tre sa vezi de Enigma Otiliei sau de Baltagul. Ca doar e important sa stii ce au facut ciobanii aia cu mioritele lor. Bun. Le citesti si iti formezi o parere despre fapte, despre personaje. Te gandesti daca Ilie Moromete sau Vitoria Lipan au procedat bine, sau te gandesti la ce ai fi facut tu in locul lor. Dar chestia e ca nu ai voie sa iti formezi o parere proprie. Trebuie sa iti formezi aceeasi parere pe care si-au format-o Calinescu sau ce iti baga profa pe gat. Comentariile si caracterizarile trebuie sa le inveti pe de rost. Pagini intregi. Iar cand raspunzi trebuie sa stai in picioare drept.
Pana si Platon isi plimba discipolii prin gradina, prin natura, ca acestia sa fie cat mai relaxati…
Dar tu draga elev, contempla mutra incruntata a doamnei profesoare in timp ce stai drept zeci de minute pana nu mai are chef sa te frece la melodie si sa iti dea un calificativ dupa aprecierea ei de vaca cu cabina…
La matematica esti fortat sa inveti proprietati si formule cu duiumu. Ca mna cu totii vom activa in cercetare si vom elabora noi formule. Priviti activitatea oricaror 10 oameni alesi aleatoriu din jurul vostru, pe o perioada de o saptamana si vedeti cate formule aplica in viata de zi cu zi. La servici sau acasa. Veti constata cu stupoare ca numarul tinde vertiginos spre zero.
La geografie parca e mai interesant. Desi si acolo inveti de multe ori dupa manuale ce sunt in urma cu ceea ce se petrece in lume. Adica afli despre ce resurse si ce combinate magnifice are Romania, cand colo ele is vandute de 5 ani…
La fizica sau la chimie iar e distractie. Mai ales atunci cand faci probleme doar teoretic si nu le vezi aplicabilitatea. Laboratorul, nu e dotat, pentru ca e mai bine sa dam banii pe culegeri, decat sa cumparam cateva module care sa ilustreze aplicatii practice si atractive.
La istorie, inca se preamaresc domnitorii si inca se invata dupa manuale scrise de lingaii comunisti.
Mai este si o materie ciudata numita ” religie” , care se vrea sa predea credinta.
De obicei nu se face diferenta. Ce conteaza crezul tau interior, tre sa te iei dupa dogmele perverse ale cultelor impuse de mitropolie…Cand intra profa, sau popa, dupa caz, te ridici in picioare, iti faci cruce si zici rugaciunea.
Indoctrinare la maxim.
Ajungem la liceu.
Aici poate fi real si uman in general.
Tot toceala, tot indoctrinare, tot mancatorie.
Dar aici e mai grava treaba, pentru ca varsta la care incepi liceul coincide cu varsta in care intri in adolescenta.
Dar cei ce te pregatesc pentru viata profesorii nu tin cont de asta. Si sistemul educational romanesc in general.
In a 12-a tre sa te pregatesti pentru bac, de multe ori la materii care nu le vei face in facultate.
Adica, e cat se poate de normal ca sa stii toate trasaturile genului liric, sau sa stii descrie fazele meiozei si mitozei, chit ca tu vrei sa mergi la cadastru.
Ajungi sa iei bacu’, cu o nota buna sau mai putin buna si tre’ sa iti alegi o facultate.
Te gandesti sa alegi ceva care sa te pregateasca intradevar pentru gasirea unui job si sa te plasezi pe piata muncii. Asta denota ca planul de indoctrinare a sistemului a functionat. Inca un pion din peisaj a fost creat. Inca un birou dintr-o companie va fi ocupat.
Mai ai cateva zile si inca tu nu stii la ce facultate sa mergi. Nu stii la ce esti bun in viata. Nu stii ce te atrage. Asta pentru ca in cei 12 ani de “educatie” niciunul din “mentorii” tai nu a avut asta in gand. Sau in scop.
Pana la urma iti alegi si astepti sa vina toamna.
Vine toamna, incepi faculta si dai de mai multa toceala, cu tot la fel de putina practica. (Nu in toate cazurile).
Te mai lovesti de restante, de plata examenelor, de profesori idioti care nu vor nici in ruptul capului sa iti dea examenul, indiferent daca ai stiut sau nu. Din universitati se fac bani. Universitatile sunt o afacere. Si o fabrica de diplome. Atat pentru studenti cat si pentru profesori.
Mancatoria si linguseala e deasemenea la ea acasa.
O gati si pe asta, dai licenta si esti om cu facultate.
Ce e de facut acum – e intrebarea care lesne ti-o pui.
…
Privesti in spate…au trecut 15-16 ani si constati ca esti la fel de dezorientat ca si atunci cand paseai timid spre bancile scolii.
16 ani…buni la ce…
Daca esti in clasele 1-8 si citesti asta , probabil esti o persoana diferita de restu. Vei fi o persoana interesanta ce va avea de castigat.
Daca esti la liceu si citesti asta, trebuie neaparat sa reduci timpii morti si sa te gandesti la ceea ce iti place cu adevarat. Sa te vezi peste ani facand acel lucru cu placere. Si sa iti canalizezi energia sa gasesti un mod in care sa faci bani din acea pasiune. Ia bacu, ia examenele, fenteaza-le daca poti si unde nu ai chef sa inveti.
Descopera-ti visul si tine-te de el.
Daca ai terminat facultatea si citesti asta – mult noroc !
NU LASA SCOALA SA STEA IN CALEA EDUCATIEI TALE !
Cei care dau 10 ore la lopata vor ajunge ministri