Am tot cautat pe internet un text care care face cam ce se spune in titlu (pentru ca am primit foarte multe mailuri pe tema asta). Adica sa explice cam ce vorbesc oamenii aia in masina de raliu. N-am gasit si cu modestia care ma caracterizeaza am sa incerc sa va traduc cateva dintre expresiile pe cale le-am invatat eu. (cand am fost copilot… 🙂 ).
Sa nu avem discutii, este foarte posibil ca expresiile pe care le voi explica mai jos sa fie putin diferite la alte echipe (eu va spun ce am invatat la Napoca Rally Team) si sa fie total altele la echipele din alte tari. Nu am pretentia ca randurile care urmeaza sunt un dictionar exhaustiv si final al comunicarii verbale la raliuri. Nu sunt…
1. curbele sunt impartite in 6 clase. 6 fiind o curba foarte lina, apropiata de o linie dreapta, iar 1 o curba foarte stransa, mai mica de 90 de grade. Pilotii folosesc adeseori chiar si jumatati de masura. adica 3- sau 3+. Pentru noi, restul muritorilor diferenta e absolut insesizabila.
2. 3 devine 2 – curba isi schimba forma, la intrare este 3 iar mai incolo se inguteaza si devine 2. pilotul trebuie sa stie ca o sa fie nevoit sa ajusteze pozitia volanului dupa ce a intrat in curba.
3. distantele. se masoara in metri, de exemplu ”stanga lung 50” inseamna ca la iesirea din curba de la stanga dupa 50 de metri urmeaza o alta curba. nu inseamna viteza, asa cum ati fi tentati sa credeti.
4. lung inseamna ca soferul are o portiune de drum in care nu trebuie sa modifice traiectoria masinii si ca poate accelera la iesirea dintr-o curba.
5. scurt insemna ca imediat dupa curba urmeaza alta curba sau o portiune de drum care nu-ti permite sa accelerezi.
6. interior – exterior partea prin care se taie curba. Traseul pe care trebuie sa il urmeze pilotul pentru ca sunt situatii cand nu poti sa tai o curba, poate din cauza ca nu iti permite drumul, sau poate pentru ca ai o succesiune de curbe in S si atunci pe prima trebuie sa o sacrifici.
7. inchide – deschide – la fel descrie traseul pe care masina trebuie sa il urmeze in curbe si se refera la momentul in care se negociaza intrarea- iesirea din curba.
8. Atentie – poate insemna absolut orice drum ingust, lemne in drum, drum alunecos, in principiu orice obstacol de pe drum.
9. Curge – drum inclinat invers decat ar fi normal.
10. cocoasa – drum convex (ridicat) periculos pentru ca la coborare se pierde aderenta.
11. sare – zone unde masina sare de pe drum – exista mai multe grade sare mult, sare, sare putin…
12. bafta – sa fie = salutul pilotilor! 🙂
Multumesc inca o data NRA si pilotilor Marco Tempestini (tempesta), Danny Ungur si Bogdan Marisca precum si intregii echipe pentru oportunitatea de a participa la aceasta cursa (Covasna Winter Rally). Si imi pare rau ca nu am reusit sa ma intalnesc cu Vlad Cosma, omul care si-a mancat zilele cu mine la cursurile de drifting…
Sa nu uit. NRA organizeaza regulat cursuri de conducere defensiva pentru persoane fizice si juridice (foarte bune pentru firmele cu multi soferi) sau chiar si pentru Team Buildinguri unde pot fi o chestie absolut inedita!
va rog daca aveti nelamuriri sa imi scrieti si cumva va fac eu rost de un raspuns de la meseriasii de mai sus:))
Fain. Cand auzi acest limbaj parca au o bucurie in suflet cei care il cunosc. Este exact la fel si in cazul morse cand esti la greu, necaz, si te bucuri ca il stii si poti comunica cu cineva. Atat doar ca difera cantitatea de andrenalina.
Ceea ce nu ne spui tu Gaben, este cat de mult conteaza vechimea de participare la concursuri intre pilot si copilot. Este exact ca si cum ai dresa un caine de mic si pe urma te intelegi cu el din jumatati de cuvinte, mai tarziu chiar din priviri.
In ambele cazuri cei doi devin un cuplu care se sincronizeaza perfect. Binenteles mai tarziu aceasta relatie de cuplu risca la sferturi de cuvinte.
Este de nedescris cand ajungi sa faci ceea ce-ti place, chiar si din dreapta.
da. si ce e foarte fain e ca pilotul nu are nici un fel de buton la indemana. chiar si claxonul e la pedala la copilot. sau stergatorul de parbriz, e tot la pedala. si tot la copilot. e chiar o munca de echipa
ce tare….de mic ma vad pilot…si inca nu stiam ce semnifica acest limbaj…multumesc de explicatii!!!….poate ne vedem in competitii acum:)) :))
Salut Gaben, „10. cocoasa – drum concav (ridicat)” daca e ridicat, se cheama convex, concav e cand e coborat
modific, multumesc
foarte interesant ca ai explicat 🙂 am vazut filmuletul cu tine pe youtube si chiar ma gandeam ce oare inseamna toate astea 😉
Foarte interesant, munca de echipa intr-adevar. Inca o intrebare, de unde ai traseul, de la organizatori?
Si cat e de incredere?
traseul il face echipa cu o zi inainte
Si masurati voi curbele? aveti scule sau din ochi/experienta?
pilotul face asta. nu am avut nici o contributie… 🙂
E bine ca ne-ai zis-o si pe asta. Cand te auzeam vorbind ma uitam la stele pt ca nu stiam ce inseamna 😛
Ceva in premiera! 😛 Sa explici un asemenea dialog! Keep it up!
Pe vremea mea,cand era zapada,bunicu avea sanie, iar caii mereau fara blocnotes!
Sa vezi ce fain e in timpul cursei cand, din greseala, copilotul da doua pagini din caiet deodata, iar traseul din caiet nu mai seamana cu cel real. Asta mi-au povestit-o doi piloti cunoscuti din Brasov, meseriasi si ei.
Asta am patit eu in prima cursa… 🙂
Care e echivalentul în română pentru „crest” ?