Te rog. Plânge-te!

Am mers la școală într-o dimineață în care erau -27 de grade afară. Duceam cu mine, ca în fiecare zi de iarnă, o plasă de lemne. Toți elevii de la școala noastră duceau lemne. Pentru că aveam sobe în clasă, iar școala nu avea bani.

Noi făcem și focul. Prin rotație un elev aducea o plasă de surcele. Dacă el se îmbolnăvea sau din cauza zăpezii nu putea ajunge la școală, aveam în dulapul din spatele clasei 2 plase pline de surcele. De rezervă. Nu aveam petrol sau benzină.  Nu se găseau. Aveam în schimb lac de mobilă, pe care tatăl unui coleg îl fura de la o fabrică din apropiere.

Primele 2 ore, până se dezmorțea puțin aerul din clase citeam. Nu putea nimeni să scrie nimic. Îți înghețau degetele…

De două ori pe săptămână aveam ore de la 7. Școala era  6 zile pe săptămână. Da. Și sâmbăta.

Într-o iarnă a nins atât de mult încât zăpada ajunsese la 3 metri înălțime. Prin oraș era un tunel, prin care circula doar salvarea. Tot orașul era paralizat. Nu și școala. Am mers în fiecare zi la școală.

Făceam atelier de 2 ori pe săptămână, prin rotație. Băieții munceau diverse chestii, fetele coseau fețe de masă, huse de cataloage sau făceau plăcinte. Școala avea o mică bucătărie și vindeau plăcinte elevilor. Aveam și o mică seră care trebuia îngrijită și de unde se vindeau flori.

De 2 sau 3 ori pe săptămână avem consultații.  O dată pe lună, prin rotație, 4 sau 5 elevi mergeau la Casa de copii ca să-i ajute pe colegi să-ți facă temele. 

Seara se oprea curentul de la 7 la 8. În fiecare seară. Iarna, învățam la lumina felinarului.

Când ieșeam de la școală, mergeam o tură prin oraș. Dacă era coadă ne puneam 4-5 la coadă, unul se ducea să vadă ce urma să se vândă acolo, apoi fugea acasă și dădea alarma. Mamele veneau cu banii iar noi plecam către casă.

Orice greșeală era pedepsită imediat și fără menajamente. Majoritatea profesorilor aveau metode preferate de a pune elevii la respect. Castanele în creștetul capului, pumnul în falcă, palma peste față, liniarul peste degete, trasul de perciuni sau urechi, radiera trecută apăsat prin păr sau loviturile cu arătătorul în palmă erau ceva obișniut.

Ce spuneau părinții: Sigur ai făcut tu ceva! nu te-a bătut Tovarășul profesor fără motiv…

Nota 7 era o rușine. Notele sub 5 erau catastofă. Și se pedepseau. La fel cum se pedepsea lipsa temelor sau intratul cu întârziere la ore. Absențele erau aproape inexistente. Cei care aveau 10-15 absențe într-un trimestru erau exmatriculați. Nici asta nu era bine, pentru că intervenea poliția. Învățământul de 10 clase era obligatoriu. Și legea pe vremea aceea era lege…

Aveam niște manuale ponosite pe care le cârpeam tot anul pentru că trebuia să le predăm înapoi la școală. Fiecare elev semna un tabel unde era trecută starea manualelor primite. Dacă le stricai, părinții tăi trebuiau să le plătească. Asta nu era bine… deloc..

Am avut o copilărie grea. Nu doar eu. Toată generația mea…

Dar nu imi amintesc nici un copil cu ADHD. Sau alte boli care l-ar fi împiedicat să învețe. Nimeni nu se scuza că nu și-a făcut tema pentru că a curățat zăpadă toată noaptea ca să nu i se rupă acoperișul. Pentru că nu interesa pe nimeni,. Trebuia să înveți. Erai obligat. Cu vorba bună, cu bătaia, cu amenințări. Trebuia să înveți.

Ar mai fi multe de povestit.

Ideea, dragii mei e că ar trebui să vă puneți pe învățat. Indiferent de ce spun profesorii voștri sau de ce spun părinții voștri. Știu o să îmi spuneți că învățați prostii. Da. e adevărat. Și noi le-am învățat. Și le-am uitat…

Dar e singura modalitate să vă faceți creierul să funcționeze. Să-l puneți la treabă. Să-l porniți. Să-i dați provocări noi. În fiecare zi. E foarte important. Să vă antrenați creierul să gândească!

O să vedeți mai încolo care e diferența dintre oamenii care fac bani folosindu-și creierul și cei care dau la lopată 10 ore pe șantier… O să vedeți…

Și dacă ai citit până aici și ești elev, te provoc. Plânge-te că nu ți-au luat ai tăi iPhone 5s. Auriu. Te rog! Plânge-te!

 

109 comentarii la „Te rog. Plânge-te!”

  1. Nu era adhd, nu aparuse Cernobalul, dar era o frica si o teroare de bataie si alte pedepse de auzeai doar musca in timpul orelor. Pai acum iti sar in cap elevii daca indraznesti sa le dai note mici… parca ar fi profesorul vinovat ca nu invata ei… Tot asa am prins si eu scoala pe timpul lu’ impuscatu… undeva la tara in Sud.

  2. Si in fiecare an olimpicii romani erau printre primii la mate sau fizica si apoi informatica, in lume…..

  3. Ma regasesc, scolarita cu codite, in articolul tau. Cu drag imi amintesc de anii de scoala, cu toate cele: bune si mai putin bune. Cu mare drag si respect imi imbratisez dascalii.
    Multumesc. 🙂

  4. Sunt elev,pe a VII-a si spun ca ai dreptate. Dar ii alt nivel,anu trecut am luat (si jur ca spun adevaru) mentiunea I cu media genereala 9,66 si locul I avea 10 pai cum sa faci fata la toceala extrema? Da nu-i bai,intri dupa asta la liceu, din nou poti fi primul sau un coptil normal si tot nu inveti.
    Amu ii alta treaba,am o o colega care o luat 3 in teza si culmea,in carnet are 7,coptii de banii gata,nu spun ca eu sunt diferit,am un laptop de 24 de milioane un Nokia C2-01. Da asta e,amu uiti sa deschizi caietul ! Doamne ajuta!!

    P.S. : Scuzati greselile gramaticale,is om.

    1. Nu sunt in masura sa comentez la adresa nici unei alte persoane fata de care nu am cunostinta de cauza. Nu vreau sa te atac si nu ma intelege gresit, ba din potriva, e foarte bine, ca in clasa a 7-a, esti capabil sa scrii, dar nimeni nu te-a intrebat ce ai in casa. Intradevar, titlul articolului este „Te rog. Plange-te!” si totusi, nu trebuie sa faci din asta un caz. Societatea de astazi este cu mult diferita fata de cea in care au crescut cei specificati in articol, la fel, cu bune si rele, dar faptul ca tu te prinzi de o informatie infima, doar amplifica parerea generatiilor trecute despre noi, actuala generatie, generatia „Facebook”, cum ne mai numesc si altii. Eu te sfatuiesc sa lasi jocurile de prost gust de pe laptop-ul de „24 de milioane” si sa incepi sa pui mana pe orice carte, sa nu-i dai drumul pana cand ultima pagina nu o sa te lase pietrificat timp de cateva minute. Iti doresc o seara faina si, nimic rasist, dar, daca esti de alta nationalitate in Romania, nu inseamna ca ai dreptul sa pocesti cuvintele.

    2. Stimate coleg YANOSH,

      Eu zic să nu-i bagi în seamă pe acești băgători de seamă, oameni bătrâni care au uitat cum e să fii copil. Am fost și eu în situația ta, în sensul că mă lăudam cu rezultatele excepționale și cu notele pe care le luam. Adulții nu mai știu să aprecieze lucruri de genul ăsta, pentru că a lor copilărie a fost plină de frustrări provocate de profesori, viața socială etc.

      Dacă zici că ai luat medie mare pe clasa a 6-a și nu ești excepțional la română, dar excelezi în științe exacte, viitorul ți-e asigurat dacă te orientezi pe un „tip de inginerie” bun. Eu sunt născut exact la revoluție și, curios, nu am uitat cum era și ce simțeam când eram copil. Era greu din punctul de vedere al libertății, era ușor pentru că nu trebuia sa te descurci singur, să-ți procuri propriii bani.

      Și revenind la oamenii care iau 10 pe linie: depinde ce-ți place! Și eu eram tipul de om cu 10 pe linie în gimnaziu și în liceu, pentru că-mi plăceau toate. Aveam un coleg care se pricepea la tot ce era legat de matematică (fizică, chimie, informatică) dar era, pur și simplu, praf la științele umane (tot ce înseamnă română, limbi străine, istorie etc).

      În concluzie, nu fi descurajat de bătrânii ăștia care sar la beregata ta din cauză că ai mici erori gramaticale (deși eu am remarcat una singură: „coptii de banii gata”). Tu vezi-ți de treabă, că ai tot viitorul înainte. Succes!

  5. Era hardcore scoala pe vremea ta…. Eu am terminat liceul in 2009… Eu am prins perioada de tranzitie… nu era nici ca pe vremea ta, da nici cum ii acuma… tot felu’ de copchii ciudati…. 🙂

    1. Ai terminat liceul in 2009 si ai prins perioada de tranzitie? Tranzitie de la ce la ce? E la fel de nasol ca acum, perioada de tranzitie a fost, din punctul meu de vede si de la ce am mai auzit si eu, pana in MAXIM 2000.

      Eu unul am terminat liceul in 2010 si numai perioada de tranzitie nu era. Aud si eu cum e acum si e fix la fel.

  6. Pe vremea aceea scoala era scoala . Daca faceam ceva gresit ne rugam sa nu ne anunte si parintii ca sa nu ne luam papara de 2 ori . Doar cei buni la carte si cuminti au fost facuti pionieri in clasa a IIa la Doftana.! Era vai da pielea ta daca nu duceai cota de borcane si maculatura la scoala pentru reciclare sau daca nu te duceai duminica la curatenie in curtea scolii. Tinerii de azi ar trebui sa stie ca daca la 14 ani in loc sa invete amesteca bere cu coniac la 18 or sa amestece ciment cu nisip…

    liviunicolaeneagu79@yahoo.com

  7. Eu nu fac parte din aceasi generatie, m-am nascut in ’88, insa primii doi ani am avut un invatator de nota 10+! Tin minte multe lucruri pe care le-am invatat de la el, nu ma refer la scris si citit. Cand am facut eu scoala nu a fost chiar asa de greu, dar am avut noroc cu domnul Gheorghe, un invatator in varsta care trebuia sa se pensioneze cu mult inainte sa ne ia pe noi. Asa ca ne-a aratat cum se face scoala adevarata. Cu indicatorul, cu pedepse, cu chemat parinti la scoala. Avem un respect imens fata de el! Respectul fata de profesori nu il mai gasesti azi in scoli…

  8. Si totusi e si o parte buna in favoarae timpturilor de acum.
    Atunci: intrau 100 in scoala, ieseau 100 cu diploma, se angajau 100. Jumatate erau incompetenti si dormeau in papuci pe banii statului.

    Acum: intra 100 in scoala, ies 60 (la spiru ies mai multi decat intra dar trecem cu vederea), jumatate sunt incompetenti si merg la capsuni (seems legit, imi creste tensiunea cand platesc pentru servicii prestate de incompetenti) iar restul muncesc decent pe bani frumosi si toata lumea e fericita.

    1. În ce lume trăieşti??? „jumatate sunt incompetenti si merg la capsuni (…) iar restul muncesc decent pe bani frumosi”. Pe bune? Toţi cei care nu merg la căpşuni muncesc decent pe bani frumoşi? :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    2. Asta cred ca e din alt film… In ziua de azi toti fac facultate. Ca e de bon ton. Si nu vrei sa stii ce perle auzi la interviuri cand vine sa se angajeze „domn injinier”.

  9. Foarte frumos scris. Nu am prins perioada respectiva, eu fiind practic intrat in clasa intai fix dupa comunism. In schimb, tot era diferit. Nu sunt de acord cu pedepsele corporale pentru ca stim cu totii ca nu ajuta la nimic dar exista si un respect diferit in elevi. Din punctul meu de vedere acum suntem intr-un sistem mai bun din punct de vedere al libertatii dar aceasta libertate este inteleasa prost. Educatia de acasa are un rol foarte mare in evolutia studentului. Insa, si profesorul are un rol. Sa nu uitam ca se numeste invatator/profesor/teacher in alta limba. Rolul lui este sa gaseasca metode pentru a te invata. Am avut multi profesori care predau intr-un asa mod incat invatai fara sa vrei la ei. Am urat fizica ani buni si am ajuns sa iau nota maxima la bac datorita profesorului. Degeaba se plange lumea ca elevii sunt nu stiu cum si lipsiti de respect. Respectul se castiga. un profesor bun va castiga respectul. Eu m-am intors recent in liceul unde am invatat, dupa multi ani. Profesorii de acolo sunt sub orice critica acum. Daca i-as fi avut pe ei acum as fi fost cu siguranta altfel.

    1. Dar nu-i aşa că ai tăi acasă nu se refereau la profesorii tăi cu „nebunii ăia”, „merg eu la şcoală să văd ce are cu copilul meu”, etc. E drept că sistemul actual e putred, că sunt mulţi în el care nu au idee ce e cu profesia asta, DAR sunt şi mai mulţi care ştiu ce fac (nu auzim despre ei la TV şi avem impresia că nu există, dar nu-i adevărat), însă fără contribuţia părinţilor la educaţia copilului profesorii se luptă cu morile de vânt. Nu e coincidenţă faptul că un copil ai cărui părinţi sunt preocupaţi de el, de educaţia lui, va fi respectuos cu profesorii. Puterea exemplului e mai mare decât toate pedagogiile lumii, iar modelul din familie cântăreşte mai greu decât orice. Dar cel mai crunt se simte lipsa părinţilor plecaţi în diverse ţări, ai căror copii nu doar că nu au un model, un exemplu bun de urmat, nu au niciun fel de model, nu au niciun reper, sunt în derivă totală…

    2. Ce am spus venea ca replică la comentariul lui Adrian Cruce, cu profesorii de azi diferiţi de profesorii lui… că profesorii tre’ să găsească metode şi că au un rol…
      La ce spui în articol, pe de altă parte, subscriu, chiar dacă sunt ultima persoană din lumea asta care ar putea să fie nostalgică după epoca trecută… Din alte motive decât cele legate de şcoală, în principiu. Deşi la şcoală şi eu mi-am luat-o la palmă cu liniarul şi eram printre cei mai buni din clasă, dar când călcai pe bec… nu mai conta ce rezultate aveai la învăţătură, tratament egal pentru toată lumea… Şi cu toate astea am iubit-o pe doamnă învăţătoare (pt mine a fost doar un an „tovarăşa învăţătoare”) şi am s-o iubesc cât am să trăiesc pentru că ea m-a învăţat să scriu în limba română 🙂

  10. Da, era o tâmpenie de școală pe vremea aia. Bine c-am scăpat de ea!

    Întrebarea e: cum scăpăm și de asta de-amu’? Hai, că te provoc la răspuns. Spune ceva.

    ps/ Și nu, tocitul de prostii NU e singura modalitate de a antrena materia cenușie. La fel de bine se-antrenează și când studiezi ceva ce-ți place, și când o faci fără să fi bătut sau amenințat de orice dobitoc ce s-a trezit c-un catalog în mână, etc., etc.

  11. …..si totusi se facea scoala sub amenintarea bataii…eu nu cred ca asta e cea mai buna motivatie. Voi ati munci mai mult, mai bine, mai fericiti sub amenintari sau sub o conducere care motiveaza pozitiv? Eu cred ca problema in ziua de azi este si lipsa partiala sau chiar tototala a implicarii parintilor, profesorii nu mai fac meseria din pasiune si cu daruire ci din cu totul alte motive! Nu mai dati vina doar pe elevi. E drept, daca vrei se poate, dar cati dintre noi, cand am fost elevi, vroiam cu adevarat cartea? Din pacate sistemul e bolnav…sa speram ca va muri…poate face loc la unul nou si mai viu:)

  12. Ar mai fi:
    – practica agricola in primele 2-3-4 saptamani de scoala, dupa nevoi – cules cucuruz, scormonit dupa cartofi, curatat pasunea de spini, scos sfecla de zahar si gulii. Toate astea incepand din clasa a V-a. Si nu conta ca era soare, ploaie, bruma, vant, frig, ceata, noroi. Daca aveai simtul raspunderii, iti umpleai captuseala hainei si cizmele de cauciuc cu boabe de cucuruz sau cu cartofi si le duceai acasa, ca era nevoie. Transportul la/de la camp se facea cu 35-ul, sau ce marime om fi avut la picior. Minim 5 km la dus, la fel la intors, cu traista cu mancare in spate, apa, furca de scos sfecla si cutit pentru curatat frunzele. Rarele ocazii cand ne intorceam calare pe sfecla, in remorca unui tractor care ne zgaltaia, erau de vis.
    – sfarsit de trimestru = curatenie generala in clasa. Din clasa I. Asta insemna maturat, carat apa cu galetile pentru frecat podeaua (apa rece, unde va credeti?), lustruit bancile cu smirghel, frecat usa, soba, spalat geamuri.
    – adunat frunze de dud pentru viermii de matase (fara cratima). Activitate ce avea loc in vacanta de vara, cand mesele din cateva clase erau umplute cu viermi care trebuiau hraniti. Nu vreti sa stiti ce putoare era in clasele alea, trebuiau curatate mesele de frunzele vechi si de mizeria viermilor si puse frunze noi.
    – „Let’s do it, Romania!” aka „munca patriotica”. Iesit pe strada cu maturi, lopeti, greble, sape, galeti si facut munca de jos.
    – Cantarea Romaniei. Daca stiai sa canti la chitara, sa joci dansuri populare etc., exista un ansamblu in care sa te manifesti. Daca nu aveai nici un talent, erai bagat la corul scolii. Repetitiile, evident, in timpul liber. La 3 absente, nota 3 la muzica.

  13. Tu, in articolul de mai sus, ne-ai prezentat un nivel de referinta, care nu mai poate fi aplicat in zilele noastre decat rar, in cazuri izolate, iar din aceasta cauza cel putin 70% din elevii de azi nu il vor accepta. Si eu sunt elev, in clasa a XI-a, chiar la un colegiu de prestigiu din orasul meu, si ca nivele de referinta am colegii de la tara care fac naveta in fiecare zi, si ma stimuleaza, dar il am si pe „prostul clasei” care miraculos are numai de la 8 in sus, desi a dat foaia aproape goala la majoritatea testelor. Oh, am uitat sa mentionez ca taica-su da spaga la FIECARE profesor in parte. Ideea e ca ai dreptul sa te plangi daca „stacheta” e ridicata sus. Eu nu ar trebui sa ma simt prost ca am conditii mai bune decat erau acum 20-30 de ani si nici sa ma simt special pt ca am manuale noi, acces la informatii mult mai rapid, etc. Pe de alta parte, este bine ca elevii sa stie ca se poate si mai rau si sa nu faca un exces din a se plange de sistem si de cat de „duri” sunt profesorii.

  14. No, si care e diferenta ?

    1. Daca ai facut bani desi ai doar 2 clase, dar ai CLK, ai mii de c*rve la orice ora si 5 vile

    2. Daca ai facut bani fiindca ai invatat….haaa ?! Ma faci sa rad…

    No, asta-i difrerenta, nu ?!

    1. daca doar la bani te gandesti, hai sa-ti spun ca…. DA, e o diferenta mare si aici. Ca nu vei putea tu sa o intelegi vreodata… e alta poveste. Deci, bine, mai, nu e nicio diferenta, exact cum spui tu !

  15. Hai ca eu am prins şi-şi. Clasa noastră a dat afară ultima profesoară ce bătea elevii. Am luat şi eu în generală rigle peste palme şi am fost tras de perciuni. În liceu s-au schimbat lucrurile, nici un profesor nu mai îndrăznea să te atingă. Atunci s-a schimbat şi percepţia părinţilor din „Lasă că ai făcut tu ceva, nu îţi e ruşine?” în „Ce-aţi făcut copilului meu? Nu vă e ruşine?”
    Articolul tău mi-a amintit că şi noi făceam focul dimineaţa. În fiecare zi, elevul de serviciu avea responsabilitatea să îngrijească focul. Ce vremuri… :p

  16. @augustin n-as zice.nu pot vorbi decat din experienta mea ca elev la o scoala de tara pe vremea aia si pot spune cu mana pe inima ca profesorii erau profesori si cartea era carte. de frica, de nefrica, daca nu invatai erai constient ca te asteapta coada lopetii. atunci ca sa ajungi profesor treceai prin multe. acum multi aleg calea asta doar pentru ca nu au alternative. si daca n-ai profesori (nu vorbesc doar de cei care lucreaza direct cu elevii) cu pasiune pentru meseria pe care o au, n-ai nici restul.

  17. In clasa a 8-a (2004), cum a sunat de pauza dupa ora de chimie, m-am ridicat in graba pentru ca aveam nevoie la baie.
    Madama profesoara, profund iritata: „Stati! Cine s-a ridicat primul? Florescu! Nu pleaca nimeni in pauza, iar tu – Florescu – treci la tabla!”
    M-a intrebat o gramada de prostii si mizerii pe care le preda, a avut grija sa ma si jigneasca si umileasca in fata tuturor, atat pentru nestiinta, cat si pentru faptul ca aveam par lung (eram rocker), dar am suportat… pana cand mi-a dat cu aratatorul peste degete de m-am scapat pe mine (pentru ca aveam nevoie urgenta la baie). Asa ca i l-am smuls din mana si l-am rupt in doua de genunchi si am plecat in fuga spre baie. Daca as fi patit aceasi secventa in clasa a 12-a i l-as fi rupt de spinarea de obeza morbida.
    S-a lasat cu chematul mamei la scoala, cu refertate cu scaderea notei la purtare si evident, singura arma din dotare pe care o are un profesor de generala/liceu, cu amenintarea ca ma lasa pe vara la materia ei.
    La perioada la care faci referire, Mono, sistemul educational era perfect incadrat in peisajul dur comunist, plin cu represiuni, cenzura si saracie, dar la 14 ani distanta nu mai merge asa si nici n-o sa mai fie. Ideea ca „ka vremuri noi, tot noi” nu mai merge.
    In rest n-am avut incidente si am fost un elev cumitne si cu minte, obisnuit de mic cu ideea ca trebuie sa ma ajut singur!

  18. In orice perioada, cine a vrut sa invete a invatat. Sa inveti e optional. Trebuie sa fie si ingineri si tarani si medici si mecanici si contabili si oameni care fac curat. Problema e ca sistemul de valori s-a schimbat si nu in bine. Insa si chestiunea asta e relativa pentru ca si cei dinainte spuneau acelasi lucru…asta e evolutia…sau involutia…

  19. Să nu uităm de cântatul imnului dimineaţa, uniformele obligatorii, adunările sub soare de 40 de grade ca să preaslăvim sistemul şi partidul, ameninţarea cu nota scăzută la purtare care pe vremea noastră atârna cu mult mai greu decât o face azi… Adunatul de maculatură, numerele matricole şi o serie de alte bucurii de care copiii de azi nu se pot înveseli.

  20. Respectiv cei care faceau greseli gen „nam, mam, lam” erau automat considerati retarzi. De catre ceilalti elevi.

  21. Eu asta cu bataia si cu pedepsele n-am inteles-o niciodata. N-am facut scoala in perioada comunismului dar cele spuse mai sus se incadreaza perfect in modul in care am trecut eu prin scoala, acolo la Marginea Lumii unde in anii 90 cand am trecut eu prin scoala s-a auzit de capitalism si revolutie numai de la televizor.

    Vreau sa punctez 2 chestiuni. Prima ar fi ca bataia si pedepsele fac rau copiilor psihic in moduri in care nu te-ai gandi niciodata. Aici fac o paralela intre doua cazuri. Primul e un coleg din clasa a patra ramas repetent 3 ani la rand pentru ca nu stia sa scrie si sa citeasca deloc. Cand acest copil de la tara a cazut pe manile doameni invatatoare de la clasa noastra acesta a reusit sa invete intr-un singur an ceea ce trebuia sa invete in 4 pentru ca in locul batailor si a pedepselor crunte oferite de ceilalti, i-a oferit atentie, rabdare si recompense, practic l-a itransformat din idiot in om normal.

    Al doilea caz e din clasa a 6-a cand in clasa mea au venit doi corigenti, Ion si Ionuc, ambii din acelasi sat, ambii cu probleme mintale. Aceasta clasa era impartita in doua, eram noi, 6-7 la numar, mai rasariti si ceilalti aflati la limita corigentei. Majoritatea profesorilor (cu exceptia celor de limbi straine si cei veniti de la oras) erau batausi. Eu mi-am primit bataie crunta de multe ori chiar daca eram unul dintre cei mai buni cu rezultate bune la olimpiada, atat de matematica cat si romana. Imagineaza-ti ce au primit ceilalti. Clasa mea i-a purtat pe cei doi Ion si Ionuc doar doi ani dupa care i-a pasat anului inferior si tot asa pana la un moment dat cand, dupa chinuri terifiante care le-a agravat starea mintala le-au oferit pe tava cele 8 clase obligatorii, ba chiar i-au inscris intr-o scoala de arte si meserii atasata de scoala noastra, dandu-le o diploma. In prezent cei doi sunt analfabeti si bineinteles cu grave probleme psihice. Ceilalti sunt ori capsunari, ori someri. Noi, cei 6-7 am reusit sa depasimt teroarea din ciclul inferior si sa facem un liceu (5 dintre noi si o facultate) doar pentru ca aveam ochii deachisi si stiam ca se poate si altfel, stiam ca in alte parti e altfel si visam ca o data sa ajungem si noi in lumea civilizata. Astfel din acest grup au iesit doi avocati, un informatician(web designer), un inginer si o profesoara(care bineinteles nu-si bate elevii). Dar va spun sincer, nu mai tinem legatura cum ar fi normal si chiar daca ne intalnim preferam sa vorbim de anii din scoala primara, niciodata de cei din generala si foarte mult despre viata din liceu cand am dat si noi ochii cu civilizatia.

    Eu ma plang pentru ca am trait acele experiente si nu suport bataia si pedepsele. Drept urmare multi care mi-au oferit aceste „daruri rupte din rai” le doresc sa moara in chinuri.

  22. De acord, pedepsele corporale nu sunt cele mai potrivite. Insa impertinenta unor elevi alimentata de cocalarismul din casa parinteasca este extrem. Iar daca il arzi la note te trezesti cu amenintari de genul „cine esti tu de-i dai nota proasta? Esti decat un gunoi cu catalog in mana” (eroare gramaticala intentionata) sau „Stii tu cine-s eu?” (asta din surse de prima mana).
    In primul rand lipseste respectul parintilor fata de dascali. Iar asta rezulta din incapacitatea lor de a aprecia un act intelectual, deoarece cartile in viziunea lor incep cu septarul de trefla si se termina cu asul de pica.

  23. @ Gaben… nu stiu ce are noua tema dar trebuie sa dau refresh ca sa vad postul si cand aterizez in pagina principa nu o vad: imi arata cateva carcatere si un chenar. O fi de la mine… sau de la tema?

  24. Am citit postul din pura curiozitate, Ok „recomandarea” din finalul postul imi place dar nu sunt de acord cu restul postului. Adica da in Romania sistemul de invatamant este la pamant si nu ma refer ca e prost, avem profesori buni [unii] dar demodati [no offence daca vreun profesor imi citeste postul] materia care se preda este multa si la cum arata generatiile de acum asta o sa-i faca sa renunte de tot la a mai invata ceva. Plus in Romania este multa teorie [prea multa] si mult prea putina practica. Si cu toate astea da noi Romanii suntem destepti dar prosti pentru ca inghitim mult prea multe.

    Eu [student in anul 3 la o foacultate din Anglia, an final cu liceul terminat in Romania] in momentul in care am ajuns aici la facultate acum 2 ani jumate am ramas socat pentru ca am observat ca tara despre care eu auzisem numai chestii bune este plina de prosti si nu o zic intr-un sens rau dar nivelul de cunostiinte este foarte scazut. In primul an de facultate am facut o materie numita Logic and Sets unde se predau matematica care eu deja o invatasem in anii de liceu [ si nu ma refer la lucruri complicate], la fel era si la programare. Dar ei pun foarte mult accent pe self study care te obijnuieste pe tine ca student sa fi auto-didact care din punctul meu de vedere intr-un domeniu ca IT-ul [ori ce ramura al lui] este un lucru nepretuit. Pana la urma cati dintre noi nu avem de-a face cu oameni care nu stiu sa formuleze corect o cautare pe google ca sa primeasca rezultate cat mai acurate la nevoile lor.

    Dar da asta este doar din punctul meu de vedere si se aplica foarte mult la domenii gen informatica si unele inginerii unde iti trebuie si foarte multa practica si self-study. Dar profesorii din romania nu prea vad acest lucru ei isi considera materia lor ce-a mai importanta materie dar pana la urma este decizia fiecarui individ ce vrea sa faca in viata si ce vrea sa invete [poate un elev pasionat de informatica, in loc sa isi aloce 2-3 ore sa invete la o materie ca biologia de exemplu care poate lui ii displace sau stie ca nu vrea sa urmeze studii superioare in acel domeniu, ar fi mult mai avantajat daca in acele 2-3 ore ar studia cea ce-i place lui] pana la urma un om de succes sau un om care isi face treaba bine e un om caruia ii place cea ce face.

    Si plus in momentul in care un profesor primeste un salariu mediocru si mai si este tratat in bataie de joc de elevi atunci acel profesor nu mai avea acea placere sa munceasca care l-ar face sa isi faca treaba bine si cine are de suferit ? elevii care chiar vor sa invete.

    Parerea mea romania este ca o functie recursiva care nu se va opri pana nu va ajunge la 0.

  25. Nici atunci nu era bine. E drept ca se invata -mai mult -dar de frica. Putini erau cei care nu reproduceau papagaligeste spusele profesorului si putini erau cei care puneau intrebari plus ca la un numar de treizeci si ceva de elevi erai norocos cand profesorul raspundea intrebarilor. Nu trebuia sa gandesti -doar sa reproduci.

  26. Gabene, ai aprins onlineul :)) Cred ca scoala se poate face si acuma, asta daca vrei. La urma urmei nu conteaza atat proful, cat ceea ce vrei tu. Insa 99% dintre elevi, considera invatatul o pierdere de timp, deci evident ca si ei vor fi niste pierduti in viata.

  27. Citesc articolul tau dupa un alt articol de pe dilema veche in care un parinte, om educat, civilizat, trecut prin scoala de care vorbesti si tu, se plange de nivelul excretabil al sistemului de invatamant in care profesorii si invatatorii vin la scoala ca sa vorbeasca la telefon, cheama copii ca sa le dicteze si sa ii puna sa memoreze cartile iar ei habar n-au ce se afla in curicula lor. Stiu ca lucrurile de care vorbesc astfel de parinti sunt reale pentru ca si eu le-am experimentat in cateva bucati din scoala, si mi se pare inadmisibil sa mai cerem copiilor sa priveasca scoala cu seriozitate atunci cand ei primesc astfel de profesori la clasa. Eu am mai avut norocul de cativa profesori, pe ici, pe colo, mai seriosi care sa imi poata trezi interesul si respectul pentru materiile lor dar cred ca majoritatea au murit sau au iesit la pensie. Mi-e teama ca astazi scoala romaneasca nu mai poate reprezenta ceea ce spui tu.

  28. Provocare acceptata.
    Cu tot respectul dar aceasta mi se pare una din cele mai gresite idei auzite in ultima vreme. Imi pare rau dar trebuie sa intervin.

    Dragoste cu forta nu se poate. La fel, nici creierul nu poate fi stimulat cu forta. Cuvantul ‘trebuie’ ar ‘trebui’ sa fie scos din vocabularul limbii romane. Este pacat ca indemnatii copii sa invete lucrurii inutile (‘Știu o să îmi spuneți că învățați prostii. Da. e adevărat. Și noi le-am învățat. Și le-am uitat…’). Este pacat ca ati trecut prin aceasta experienta neplacuta si nu ati tras concluzii constructive. Cu totii cunoastem nivelul educatiei din Romania si este evident ca sunt necesare schimbari. Daca se continua cu aceasta idee generala: ‘Trebuie sa mergi la scoala sa inveti orice se preda acolo’ nu vom ajunge prea departe. Orice experienta nefericita ar fi trebuit sa ne ajute sa invatam cum sa nu facem. Din pacate in acest articol este un mesaj alarmant : ‘Daca eu am invatat prostii atunci trebuie sa invete si copii mei’.

    Evident, nu sunt impotriva scolii, ci a oamenilor ce o sustin in mod gresit (de la minister pana la profesor si mai ales parinti)

    Luati exemplu va rog scoala Montessori. Aici elevii sunt incurajati sa creeze, sa isi urmeze pasiunile, visele. Elevi sunt incurajati si indrumati nu obligati sa invete. Si pe urma uitati-va ce rezultate a adus acest nou mod de educatie. Urmariti va rog elevii ce ies de pe bancile acestor scoli si veti vedea diferenta. Poate cel mai celebru exemplu este dat de fondatorii Google, cea mai mare corporatie din lume.

    Scoala nu ar trebui sa scoata roboti, ci genii. Fabricile sunt pentru crearea robotilor. Un geniu in matematica nu se poate manifesta intr-o scoala in care profesori sub medie il obliga sa invete diverse materii inutile pentru el. Pot scrie o lista foarte lunga de exemple de genii care nu au reusit sa creeze ceva semnificativ decat in momentul in care s-au rupt de scoala si au avut timp sa creeze, cum ar fi Albert Einstein sau Mihai Eminescu.

    In momentul in care postati un articol aveti o responsabilitate morala deoarece articolul poate fi citit de un numar mare de persoane si poate influenta diverse caractere. Daca trimiteti sugestii gresite din punct de vedere moral (cum ar fi incurajarea violentei in scoli, obligarea elevilor de a invata lucruri inutile) efectele pot fi foarte neplacute. O rugmainte personala: Nu mai postati astfel de idei.

    1. Sunteti exemplul tipic de personaj pe care nu mi-l doream aici. Sa nu mai postez ideile mele? pentru ca asa considerati dumneavostra? mi se pare o impertinenta crasa… In primul rand nu ati inteles ce am dorit eu sa transmit. Nu conteaza conditiile, daca vrei sa inveti , inveti. Noi am invatat datorita presiunii constante a parintilor si a cadrelor didactice. Presiune care acum nu mai exista. da. am invatat prostii inutile. da. dar invatandu-le ne-am dezvoltat capacitatea de a gandi. Asta imi doream eu sa intelegeti! dar dumneavoastra ati preferat sa ma sfatuiti sa nu mai scriu. Si inca ceva: de unde ati inteles ca eu promovez violenta in scoli? pentru ca v-am povestit ca eu luam bataie in scoala? am scris undeva ca a fost un lucru bun? ca nu inteleg de unde pana unde…

    2. Cu tot respectul, am raspuns mesajului dumneavoastra ‘HAI. SPUNE CEVA. TE PROVOC! :)))’. Ati lansat o provocare si am acceptat-o. Nu asta era ideea?

      Evident avem pareri diferite si probabil nu ne-am inteles reciproc mesajele. Diferite persoane pot intelege mesajul in diferite moduri. Eu asa am inteles.

      Nu sunt deloc impotriva libertatii exprimarii ideilor, doar am semnalat faptul ca orice idee (ca si orice actiune dealtfel) poate avea consecinte iar autorul trebuie sa si le asume.

      Recomandarea a fost un simplu mesaj personal.

      O zi buna.

    3. aaa. daca v-am provocat sa scrieți ceva, dumneavoastra ati ales sa spuneti ca cel mai bine ar fi sa nu mai scriu. pentru ca asa ati inteles/ati vrut dumneavoastra. e greu sa vorbim despre divergente de idei in conditiile in care dumneavoastra vorbiti despre alte lucruri. eu nu inteleg refuzul elevilor de a invata.

    4. Am terminat liceul in ’87. Am prins „acea” perioada.
      Folosesc ghilimele deoarece sunt de parere ca, de multe ori, este supraevaluata componeta negativa a perioadei dinainte de 1989. Este o perioada, la urma urmelor, ca orice alta perioada. Diferenta consta in faptul ca suntem contemporani ei. Este inca aproape. Noi, cei care reprezentam ‘generatia martor’, inca suntem 🙂 inca putem influenta mersul lucrurilor – de noi depinde.
      Am prins acea perioada, cu bune si cu rele. O singura data a trebuit sa stau in genunchi, in fata clasei. Era in clasa a 2-a, cred. Eram premianta clasei, dar am facut o boacana. Si am murit de rusine. Si mi-a prins bine. Si am ramas premianta clasei. Nu sustin bataia!
      Parintii nu m-au batut. Niciodata. Nici macar o palma.
      Sunt mama acum. Nu mi-as palmui copilul. Intotdeauna as opta pentru o varianta non-violenta.
      Pe de alta parte, voi face tot posibilul sa arat copilului meu cat de valoroasa este scoala, invatatura.
      Printr-o conjunctura anume, am prins, eleva fiind, mai multe forme de invatamant, nu doar cel comunist.
      Indiferent de abordare, ca e predare frontala sau nu, ca e Sava, Waldorf sau Montessori, unora li se potriveste un sistem, altora altul. De parinti si de dascali depinde sa isi sutina copilul/elevul, sa il ajute sa isi descopere talentele, inclinatiile. Sa incurajeze si, la nevoie, sa impinga de la spate! Merge si fara bataie.

      @ Dragos: nu toata lumea are bani de Montessori. Iar dascali buni si parinti responsabili am descoperit chiar si satele uitate de lume din Muntii Fagaras.

      Multumesc pentru articol. A fost o lectura placuta.

    5. Pe de o parte acest DRAGOS e un ipocrit care nu poate scoate din mintea lui mai mult de Albert Einstein caruia ii stie doar numele nu si ce a facut si Mihai Eminescu pe care il considera geniu desi era doar un poet amarat. Sa alaturi cele doua nume indica limitare mintala deci nu putem intra intr-un dialog inteligibil cu dansu, un oml care raspunde la o pressupusa contraangere cu o alta constrangere.

      Pe de alta parte ideea articolului care transmite ca se poate invata in orice conditii si ne indeamna sa invatam toate prostiile predate pentru a dezvolta mintea nu cred ca e de urmat intr-un sistem educational care tot timpul trebuie sa tinda spre perfectiune si utilitate. faptul ca multi elevi inteligenti au reusit sa depaseasca acest sistem educational spune despre ei ca sunt foarte, foarte puternici din punct de vedere emotional si psihic. Cu alte cuvinte il doare undeva ca-l bate parintii, ca-l abuzeaza profesorii, ca-l jignesc colegii, el va reusi sa treaca mai departe razand. cam genul asta de om e autorul articolului. Bun, dar ce te faci daca un elev inteligent nu e la fel de puternic mintal? Sau poate e la fel de puternic dar trece prim orori mult mai mari ca prin ce a trecut autorul articolului? Ghinionul lui ca s-a nascut aici, nu? Cu referire la faptul ca elevii din ziua de azi, in general, sunt rasfatati si mofturosi si isi permit sa critice si sa se ridice din banca pentru a-si spune parerea despre el insusi si cei de care depinde viitorul sau e un lucru bun pentru ca acest copil are incredere in el, are tupeu necesar in viata de adult si e capabil sa isi sustina punctul de vedere. Acum acest lucru are si dezavantaje pentru ca fiecare are un nivel mintal la care se afla si noi de obicei ii remarcam doar pe cei prosti si cocalari, ca astia ies in evidenta. Sunt ca si cersetorii din autobuzul plin, sunt 5 cersetori imputiti si 100 de oameni normal dar fiecare din cei 100 va spune ca autobuzul a fost plin de cersetori imputiti, si deabia au reusit sa reziste pe durata cursei.

  29. Am citit. Mi-a placut :). Am terminat liceul in ’88, intr-un oras oarecare, la un liceu foarte bun, intr-o clasa excelenta. Atmosfera de atunci insa se regaseste, indiferent de locul unde e liceul. Am citit si comentariile. Mi-ar place sa citesc o multime de comentarii ale unor copii, elevi de liceu acum. Dar oare cum sa ii convingem sa citesca articolul si sa comenteze :)?

    1. Sper ca vedeti comentariul meu. Scoala e un cacat! Dezastru… ce invatam la scoala nu ne e folositor in viata reala, profesorii vin in stare de alcoolemie la ora dau note rele, predau ceva si dau teste elevilor din altceva, la matematica predau doar definitii si in clasa nu facem exercitii, temele insa sunt exercitii si habar nu avem, dau note rele ca sa mearga elevii la ore la profesori… Avem materii tare retardate „Educatie fizica” Logica, Religie… In loc sa ne invete lucruri interesante si importante ne invata numai draci. Nu are rost sa te stradui mai mult de o nota de trecere, cu toate ca eu is un elev silitor si ma stradui sa am note bune la materiile care imi plac… Plus ca scoala iti mananca mult timp importat din viata, profesorii dau teme exagerate, daca ai invata la fiecare materie fiecare lectie te-ai alege cu nopti nedormite si ai purta ochelarii de vedere, ca sa nu mai zic oboseala, stresul si altele…Daca scoala ar fi un loc mai bun unde sa se invete cum se invata acum 30 de ani, da. As invata cu drag lucruri importante, as lua numai note mari…La licee tehnologice se preda inainte ca la carte si acum predau chimia desi nu le folosesc deloc… Fara cuvinte…Eu si pe a 9-a la un liceu care e cel mai bun din oras…si dap putine sunt materiile in care profesorii te capteaza intr-o transa si te fac atenti la ei… geografia, matematica si biologia…

  30. Bataia e rupta din rai spune o veche vorba romaneasca.

    Despre articol nota 10.
    Despre comenturi nu pot sa spun decat ca generatia de azi este cum este datorita celor 7 ani de acasa.
    O palma la vremea ei face cat 20 de sedinte la psiholog sau amenintari economice (nu-ti iau iphone 5 :p )
    Copilul trebuie sa invete ce e aia disciplina, respectul fata de adulti si nevoile familiei.

    1. Daca bataia e rupta din rai cum ar fi sa ne batem intre noi doar pentru ca avem pareri diferite? sunt sigur ca unul dintre noi, cel care intoarce si celalalt obraz sau este in imposibilitate de a se aapara va muri in urma loviturilor va ajunge in rai…dar celalalt? Sunt sigur ca cel care loveste nu este un om bun ci un om limitat mintal care nu intelege ca se poate si altfel. Mintea ta limitata nu intelege ca un copil e un om ca oricre altul care isi da seama ca a gresit imediat dupa ce a facut-o. Pedepsindu-l cu bataia, chiar si zbierand la el si santajandul emotional si psihic cu orori de genul „eu te-am facut, eut e omor” o sa-l traansforme intr-un om cu probleme care la randul lui o sa aiba impresia la maturitate ca seful lui are drept de viata sau moarte asupra sa (se va comporta ca un sclav) iar daca va ajunge intr-o functie de conducere se va comporta cu subalternii ca un stapan. Un psiholog renumit a explicat nu demult intr-un interviu la Catalin Stefanescu in emisiune cum trebuie sa te comporti cand copilul, sau elevul greseste. Cel mai simplu e sa-i dai o palma sa sa-l jignesti dar daca vrei sa aunga un adult respectabil, nu un cocalar, indiferent de nivelul mintal pe care il are o sa vorbesti cu el ca si cu un adult, o sa-l implici in problema nu ca si un obiect ci o sa discuti cu el de ce e rau ce a facut, daca intelege ce s-a intamplat si asa, fara sa-l alterezi fizic sau psihic, el singur va alege ce fel de om va fi. Nu ignora copilul, nu crede ca e un obiect pe care il detii, implica-l in decizile ce il privesc, intreaba-l ce-i place, sau ce i-ar placea sa faca constant, an de an, ajuta-l sa incerce mai multe directii in viata pentru ca nu e o prelungire a ta personala ci un om diferit care poate sa fie foarte bun intr-un domeniu pe care tu nu-l intelegi. Bineinteles ca tu esti limitat mintal si n-o sa treci de partea cu bataia niciodata.

  31. iarnă așa mare n-am prind decât in 85. de n-am ieșit din casă.
    n-am mers la țară la școală, mi-a fost bine merci in bloc, cu 3 haine pe mine, că n-aveam caldura la calorifere si aragazul nu dadea caldura mai deloc…
    toti am dus-o rau. unii mai mult ca altii.
    insa cand vad acum prostimea asta de copii care plang si-si taie venele ca n-are iphone, m-apuca dracii. si-asa am trage-n ei ca americanu-n talibani…

  32. Ce sa mai inveti la scoala? Scoala nu te invata decat lucrurile care nu iti sunt necesare in viata, daca te-ar pregati pentru viata scoala ar fi cel mai frumos lucru, dar tot ce iti baga in cap sunt lucruri nefolositoare…pe atunci se invata pentru ca nu era deloc stresant, la scoala invatai esentialul si era normal sa inveti…la ce se preda in scoala de ziua de azi…ramai socat…si stilul de predare jalnic si plictisitor exista inca de la clasa 2-3. Practic daca ai invata perfect la scoala…ai avea o viata de rahat, scoala iti fura tot timpul, profesorii iti dau teme si nu iti explica cum sa le faci, dicteaza cu plictiseala si dai test din ce nu apare in caiet, mai bine copiezi daca poti…Eu is la liceu si as invata daca ar fi ce imi trebuie, daca as putea invata ce ma intereseaza…din pacate trebuie sa invat franceza din motive personale si pe mine nu ma intereseaza, invat multe materii banale cum ar fi „Educatie fizica”, logica, la Informatica invatam cum sa sciem in word… Ce xxxx mea sa inveti cand nu o sa foloseasca niciodata ce invat la scoala incepand cu clasa a 7-a?
    Parintilor mei nu le-au folosit niciodata radicalii, nici sa stie ce sunt triftongii si diftongii si alte prostii de genu asta…Halal scoala, nu mai ziceti voi oamenii maturi de scoala, nu vedeti cate lucruri s-au schimbat in 30 de ani…

  33. ” eu nu inteleg refuzul elevilor de a invata”…Eu inteleg foarte bine refuzul elevilor de a invata, domnule Gaben. Atat timp cat scoala ca atare nu mai ofera aproape nimic din iluminarea pe care ar trebui sa o dea elevului, atat timp cat cursurile si materiile sunt in continuare extrem de plicticoase si lipsite de cea mai mica atractivitate – si in plus se predau intr-un mod atat de invechit – si atat timp cat elevii au inceput sa perceapa scoala ca pe o pierdere de timp, sa nu ne asteptam la altceva. Dumneavoastra credeti ca acesti copii care vin astazi in scoli sunt prosti ? Ei sunt plini de resurse si de informatie, domnule, iar bunul lor simt le arata ca nu asta e calea. Copilul trebuie sa fie fascinat de scoala ca sa vina cu placere, in conditiile in care astazi a disparut biciul. Din dictatura nenorocita pe care multi dintre noi am trait-o am intrat intr-o perioada in care lucrurile nu mai put fi date „dupa piersic”, cum se spune. Oamenii sunt in continuare la fel de inteligenti, numai ca au acces la mult mai multa informatie – media, internet, comunicatii, etc – si nu mai pot fi mintiti in legatura cu adevaratul mers al lumii. Si aici ne pierdem, in momentul in care elevii sunt mai informati despre ale vietii decat cei care sunt chemati sa le fie profesori. La ce bun tot balastul de stiinte obligatorii pe motiv de cultura generala, cand pe copil il intereseaza altceva? Vrea matematica, sa faca matematica. Vrea computere, la fel. Vrea sa il studieze pe Eminescu, nu are decat. Vrea istorie, istorie sa-i dam. De ce sa ii obligam sa studieze ce nu ii intereseaza cand se vede clar ca ei au aplicatii care altceva ? Dupa parerea mea, scoala ar trebui intai sa-i invete morala, bun simt, igiena si maniere, apoi sa incerce sa ii treaca putin prin toate sa vedem aptitudinile si pasiunile copiilor si apoi, de comun acord cu parintele si elevul, sa fie indrumati catre ce sunt buni. Si abia de acolo munca si invatatura la greu, dar intr-un mod asumat de elev si mai ales atractiv. O munca dura ce-i drept, dar plina de satisfactii si la care sa participe dascali pasionati nu lesinatii sau apaticii si frustratii care ocupa astazi locul la majoritatea catedrelor. Sistemul romanesc de invatamant s-a bazat ca si dictatura- pe autoritate. Acum, autoritatea a disparut si elevii se mai duc la scoala doar de gura parintilor, care si ei fiind in criza de identitate se agata de siajul unor vremi trecute. Sa ne intelegem: nu e nimic anormal la copiii de azi. Ei nu mai vor insa sa traiasca sub corsetul impus de timpurile in care au trait parintii si bunicii lor. Elevii de astazi sunt si ei destepti, inimosi, idealisti. Dar au un sens al libertatii pe care multi din generatiile anterioare nu-l pot intelege si asa apar catalogarile de „ratat”, „incult”, „opac”, „dezinteresat”, „neadaptat” si asa mai departe. E nevoie de profesori noi, moderni, in acord cu timpurile actuale, pentru a-i captiva pe copii si a-i face sa ii urmeze. Acesti profesori nu exista in Romania sau sunt extrem de putini. Sunt si profesori care s-ar adapta bine la aceste noi cerinte, dar nu-i lasa programa invechita. Si aici ajungem la sistem. La noi in Romania mereu s-a experimentat si nici invatamantul nu a facut exceptie. Anul si schimbarile, anul si schimbarile. Profesori luati pe nepregatite, elevi luati si mai pe nepregatite. Scoala a ajuns mai mult un fel de baby-sitting sau un mediu de socializare, nu o institutie de studiu. Iar elevii cu sufletul lor curat simt asta. Si se adapteaza, normal :))). Asa ca sa nu ne mai plangem de elevii-efecte daca sistemul-cauza este cum este. Si ca idee, da, e adevarat, cuvantul „trebuie” nu-si mai are rostul in cultura viitorului. Pentru ca fiecare va ajunge la concluzia „trebuie” mai devreme sau mai tarziu in ceea ce il intereseaza. Dar atunci va porni pe un drum asumat si va face ce va face pentru ca asa a dorit, nu pentru ca i s-a impus. Cu multa stima !

  34. Pingback: Cei de la Elefant.ro sunt simpatici degeaba | alunelu

  35. Buna as avea si eu de spus ceva :atunci ca si acum cei care sunt ,,vinovati,, de prostia sau desteptaciunea copiilor sunt clar parinti. degeaba spunem ,, vai ce derbedeu e baiatul ala,, ,,vai ce curva e fata aia ,, dar niciodata nu spunem ,,uite ce parinti neinteresati de copii lor ,, in articol s-a pus accent pe scoala si cum erau profesorii si elevii dar sa nu uitam de armata acolo chiar de erai dobitoc la scoala, te faceai om in adevaratul sens al cuvantului .nu am prins nici perioada cu strictetea in scoli(desi am luat la palme 4 ,,nuielute,,prin clasa a2a da am meritat ) si nici armata care sigur as vrea sa o fac dar nu pot (sunt discromat si nu sunt primit in armata :/ ) SI as vrea sa nu va mai plangeti ca pe timpul raposatului era mai bine,pt ca voi (revolutionari) sunteti ucigasi morali a lui Nicolae Ceausescu .nu spun ca revolutia nu a fost buna ..ci doar ca s-a murit , ati ,,omorat ,, degeaba ca tot voi acum plangeti si va, vaitati ca nu aveti .acum sa expilc de ce sunt parinti vinovati ,pai cum vezi copii ,,prosti ,,vs copii destepti asa vezi parinti interesati,iubitori,grijulii vs parinti neinteresati .Un copil care este hranit cu dragoste,credinta si intelegere intotdeauna v-a avea rusine si v-a invata DAR daca v-a fi hranit cu iPhone s5 auriu (vorba lui GABEN.RO) atunci acel copil se v-a comporta in societate la fel ca o aplicatie proasta…..

  36. @Tudor Nu stiu, la mine in generala/liceu nu era asa cum e acum…
    Nu aveam colegi de bani gata ce-i drept… ma rog…poate ca depinde de norocu’ fiecaruia nu ? 🙂

    1. @ Lavinia: poti argumenta? Statement-ul tau ma face sa ma simt al naibii de expirata:)) …. ceea ce sigur nu sunt! Mi-am permis aces „langaj” in speranta de a fi inteleasa, ceea ce duce – eventual – la un raspuns 🙂 Multumesc anticipat!

  37. promotia 79 84 liceul industria 1 mangalia
    relatii profesor elev si invers dezastru
    dr au iesit si ingineri din acest dezastru
    nu ca elevii nu ar accepta o nota mica profesorii erau intradecvar buni profesori(pedagogi )( profesorul NINU CORNELIU- nu a tipat sau lovit vreun elev dar era cel mai liniste la dumnealui in clasa si nu ca-ti punea nota mica – stia sa fie un adevarat profesor

  38. Ok o sa ma plang de faptul ca sunt inr-un sistem bolnav unde ti se da sansa sa promovezi doar daca esti bun sau ai pile . Merg pe prima ca daca nu stiu – invatama , nu pot – ajutama , nu vreau – suport consecintele asa ar fi normal si frumos intr-o scoala nu este . am primit asta in clasa in urma unei discutii si o sa dau mesajul inteles de mine dute acasa si si repetati ca trebuie sa fi aceptat in scoala pentru ca nu noi suntem de vina (profesorii ) nici invatamantul ci voi elevii . Dece nu se iese la tabla si profesorul primeste raspunsuri gen nu stiu nu vreau ? Pentru ca elevul este orgolios sa nu stie in acel moment si gata .

    1. Stimate domn, daca dumneata esti profesor si iti permiti sa faci asemenea greseli… Sistemul e, intr-adevar, de compatimit. Pentru ca te-a acceptat in el!

Dă-i un răspuns lui ardeiAnulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.